Audi FSI Misfire P0304

Posted by

Audi fsi v10 met een misfire op cilinder 4

Dit blok zie ik niet vaak, maar het systeem uiteraard wel. Zoals de titel al doet vermoeden; hij heeft een misfire, onder belasting, op cilinder 4. Bobines en bougies waren al vervangen. Dit mocht niet baten.

De injectoren testen of ‘even wisselen’ was nou niet echt een optie. Deze zitten verstopt onder het inlaat spruitstuk. Ook was er in de live data niet iets te zien wat daar op duidde. Dus compressie was de volgende makkelijkste stap.

Dus eerst maar eens met de scope een electronische compressie meting doen. Drukmeten doe ik standaard met de WPS500 van Pico, dan krijg je goed te zien wat er precies gebeurt in de cilinder. Het fijne eraan is dat de motor gewoon kan lopen. Ik maak altijd een profiel, eerst starten, stationair en dan vol gas (2x) en dan weer terug naar stationair.

Eerst een goede cilinder (nummer 2) gemeten om zo te kijken wat het profiel is van deze cilinder/motor. Daarna van de cilinder met misfire, cilinder 4. De eerste foto is een vergelijking tussen beide. Hier valt gelijk iets op, ze zijn totaal anders onder dezelfde belasting.

De 2e afbeelding is beide cilinders ingezoomd (links cilinder 4). Hier zie je duidelijk dat op de uitlaatslag het verschil enorm is qua opbouw van de druk in de cilinder. Bij de 360 graden lijn, het einde van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag, is er meer dan een bar druk in de cilnder opgebouwd. Dit komt niet overeen met het profiel van de goede cilinder (2).

Dit betekend dat niet alle uitlaatgassen kunnen ontsnappen en dat er dus bij de volgende inlaatslag (vanaf de 360 graden markering) minder verse lucht in de cilinder kan. Dit veroorzaakt slechte ontbranding en dus misfire.

Hoe dit kan? De uitlaatklep gaat te vroeg dicht, daar zijn een aantal mogelijkheden voor, nl; Versleten nokas, vervuilde klep, verstopte uitlaat of verkeerde timing. De laatste 2 kon ik wel uitlsuiten, alleen cilinder 4 had dit profiel. Dus of vervuiling of de nokas.

In overleg met de betreffende garage heeft een BG inlaat treatment laten doen en sindsdien loopt hij weer als een een zonnetje, waarschijnlijk net op tijd gedaan, voordat de vervuiling te erg werd voor zo’n schoonmaak.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *