Golf GTI met codes na het vervangen van het blok

Posted by

Golf 6 GTI waarvan het blok was vervangen. Na vervanging brande het olielampje na elke start poging.

De code die gezet werd, was de 05709; reduced oil pressure switch.

Na het vervangen van de sensor en het handmatig checken van de oliedruk (die goed was), mocht ik er aan gaan beginnen.

Als eerste is in het systeem gedoken:
Wat ik er van begrijp is dat Volkswagen werkt met 2 oliedruk schakelaars.

1 voor bij lage druk en een voor bij hogere druk. De lage druk schakelaar is normale toestand gesloten en gaat open bij lage druk.

De ECU stuurt een 12volt signaal (via een weerstand, dus het is geen ‘harde’ 12volt) naar de sensor, deze wordt in rust naar massa getrokken en de ECU ziet dus 0 volt. Tijdens het starten en stationair (mits voldoende oliedruk) gaat de schakelaar open en ziet hij de 12 volt weer, de ECU weet dan dat de druk goed is. Hij wil dus bij contact aan 0 volt zien en na starten 12v.

De hogedruk olie schakelaar wordt gebruikt bij hogere oliedrukken en werkt precies andersom. Deze is in rust toestand geopend en bij hogere druk en toerentallen zal de schakelaar sluiten en het 12v signaal naar massa trekken. (Zogenaamde ‘pull-down’ schakelaar)

Door deze strategie weet de ECU of er onder alle omstandigheden genoeg oliedruk is.

Als eerste maar eens bij de sensor gemeten: met de sensor los 0 volt.
Gelukkig voor mij lag de ECU bloot en kon ik daar makkelijk bij. Op de desbetreffende pin op de ECU had ik wel 12volt.
Dit gaf gelijk 2 dingen weer; geen sluiting naar massa en dus een open circuit.

Bij de nieuwe motor hadden ze ook een andere kabelboom gehad. Alle alarmbellen gingen natuurlijk af. En ja hoor bij een grote stekker ging het mis. Blijkbaar van een ander jaar oid, want het signaaldraad van de schakelaar hield daar op (positie 1, zwart/groene draad).

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *