Hoe los je P0171 bij een Nissan op?

Posted by

Nissan Tino met de wel bekende p0171;

oftewel, hij loopt arm. Dat kan natuurlijk veel oorzaken hebben.
Bij diagnose van deze code kijk ik als eerste altijd naar een aantal zaken;

Is er freezeframe data die ik kan bekijken? Onder welke omstandigheden wordt de code gezet. Ik let daarbij vooral op belasting en de temperatuur van de motor.

Daarnaast kijk ik naar de longterm en shortterm trims en de lambda’s . De aanpassingen op de korte en lange termijn dus. Hoe arm loopt hij precies op dit moment.

Bij de Nissan kon ik de freezeframe helaas niet bekijken, uiteraard wel de trims en de lambda.

De auto liep stationair zo rond de +17 op de shortterm en 8 op de longterm. Om te kijken wat de arme situatie veroorzaakt, kijk ik stationair naar de trims en onder belasting. Worden de trims nog positiever, dan is er een probleem met de brandstoftoevoer of de aanvoer van lucht wordt verkeerd ingeschat (Luchtmassameter). Gaan de trims naar beneden onder belasting, dan is het een vacuumlek.

De verklaring hiervoor is dat bij een vacuumlek de invloed van het lek, veel groter is dan bij hogere toerentallen. De luchtstroom is dan via het gasklephuis veel groter dan bij stationair. In verhouding is het lek dus onder belasting klein.

Bij het verslechteren (het dus nog positiever worden) van de fueltrims onder belasting is de theorie als volgt; Of de luchthoeveelheid worden onderschat en wordt er dus te weinig brandstof, of er is een probleem met de toevoer van brandstof. Doordat de injectoren afvuren op basis van tijd en niet op basis van hoeveelheid, heeft een lage brandstofdruk enorme invloed op de ingespoten hoeveelheid. Dus lage druk is een arm mengsel.

Terug naar de Nissan.

De trims werden onder belasting steeds slechter; dus dan kijken wat de volgende makkelijkste stap is. De luchtmassameter was makkelijk te meten en dus de scope eraan.

Het volgende scopebeeld kwam eruit.Dit is een klassiek beeld van een luchtmassameter test. Dit is gemeten op het luchtmassameter signaaldraad. Vanaf stationair naar in 1 keer vol gas. Bij deze test zijn een aantal dingen belangrijk; Ten eerste het eerste gedeelte; eerst moet er een eerste ‘hobbel’ zijn. Dit is de inlaatdruk die in ene een hap lucht naar binnen trekt. Gebeurd dit niet, dan heb je waarschijnlijk last van verstopping aan de voorkant.

Daarna moet de 2e ‘ hobbel’ komen, deze moet mooi opbouwen en echt minimaal de 4 volt halen. Je ziet bij bovenstaand scopebeeld dat de luchtmassameter dit niet haalt.

Daarna de massa en voeding gecontroleerd, deze bleven goed. Luchtmassameter besteld en de Nissan rijdt weer als vanouds.

Voor aanvragen en info kunt u contact opnemen via:

Whatsapp: 06 38 47 38 48
Of via mail: info@diagnoseoplocatie.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *