Opel Astra H uit 2005

Posted by

Titel 1

Opel astra H uit 2005 met een 1.6 xep motor. De klacht was dat de auto soms uitviel bij gasgeven. Daarna wilde hij niet meer starten, tot je contact aan had gedaan en even had gewacht. Wat voorgeschiedenis; De auto heeft bij de garage een grote beurt gehad (filters, bougies, olie etc), de storing is 2 weken later opgetreden. De eigenaar is nog op vakantie geweest met de auto (2000 km) en er was niks aan de hand. Na het uitlezen kwamen de volgende codes naar voren; P1602- regeleenheid programmeerfout permanent P0201 t/m p0204 injectoren fout P0230 Brandstofpom primair circuit te laag P0650 Storing in het indicator regelcircuit P1600 Vervang ECU U2104 Canbus resetteller U2108 TC/ABS geen com U2139 Stuureenheid stuurwiel geen com In de andere modules gaven ze juist de geen communicatie op met de PCM. Toen ik bij de auto kwam was er al vervangen; CIM, PCM, bobine brug gewisseld en zekeringkast omgezet. Niks hielp. De P0201 t/m P0204 zijn bij Opel vaak codes van de immobilizer (worden uitgeschakeld om starten te voorkomen) en negeerde ik voorlopig. Ook de P0230 leek me eerder een gevolg dan een oorzaak. Eerst maar is kijken of de storing op te wekken was. Stationair kon je de auto de hele dag laten lopen, maar als je volgas gaf, dan wilde hij wel eens uitvallen, naarmate de motor warmer werd, hoe erger het werd. Na wat live data te hebben bekeken, daar was niks te zien tijdens het optreden van de storing. Gelukkig kan je goed bij de PCM bij dit blok. Dus maar is de canbus gescoped om te kijken wat daar gebeurde en waarom de communicatie wegviel. Daar was eigenlijk duidelijk te zien wat er gebeurde. De bus wordt overladen met data en dan valt hij volledig uit. Contact uit en even wachten en het was weer normaal. Nou ik wist wat de oorzaak was van het uitvallen, op zoek naar de oorzaak van de overload. Ik ging specefiek op zoek naar piekspanning, dat is vaak een oorzaak (samen met defecte modules) van overload. Na lang meten, modules ontkoppelen en testen, kreeg ik de tip van een collega om de bougies te verruilen voor een type uit het 2.0 blok, ik was sceptisch, bobines en bougies stonden onderaan mijn lijst, deze waren nieuw en de klant had er 2 weken probleemloos mee gereden. Na vervangen, geen storing niks meer en geen overload!!! Hoe het mogelijk is dat de voorgeschreven bougies (gamo en nooit problemen mee gehad zei de garage, doen ze al jaren zo) dit veroorzaken na 2 weken probleemloos rondgereden te hebben, is mij een raadsel. Leerzame (en lange) dag zo voor mij (en hopelijk ook leerzaam voor jullie :-).

Wil je ook hulp bij het repareren of uitlezen van je auto, neem dan contact op:

Via Whatsapp: 06 38 47 38 48
Of via mail: info@diagnoseoplocatie.nl

Blog 2 Blog 2a

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *