Pontiac Firebird valt uit als hij warm is.

Posted by

Pontiac Firebird uit 1992 met de 5.7.
Klacht was dat hij uitviel tijdens het rijden als hij eenmaal warm was. Onsteking al helemaal vervangen door de eigenaar, maar het probleem bleef. De auto liep sowieso niet op alle 8 de poten.

Uitlezen kon ik niet bij deze auto, dus daarvan geen hulp. Een knippercode had wel gekund, maar het MIL lampje was niet aan en verwachtte daar ook weinig hulp van eigenlijk.

Bij diagnoses zonder foutcode is het verstandig om de eigenaar van het voertuig goed te bevragen. Deze auto had heel wat jaartjes weinig gedaan, wel altijd goed onderhouden, maar weinig kilometers. Het uitvallen van de auto gebeurde alleen als hij warm was en dan duurde het even voordat hij hem weer kon starten, dan ging dat met pijn en moeite en daarna begon het weer opnieuw. Het is er geleidelijk ingekomen zei hij. Het uitvallen gaat geleidelijk.

Omdat het toerental signaal bij dit type uit de verdeler komt (en deze nieuw was) stond die input onderaan de lijst. Dan maar eens kijken wat er wegvalt als de storing zich voordeed.

Op het schema van deze auto is duidelijk te zien dat de ECU de injectoren per 4 aanstuurd, gezekerd over een 10 ampere zekering. De zekeringkast was makkelijk bereikbaar, dus amperage meten van de injectoren was de eerste stap.
Normaal zie je van elke injector het amperage scope beeld tijdens deze meting, maar omdat ze per 4 worden aangestuurd, zie je nu alles bij elkaar opgeteld.

Op de eerste zekering zag ik al een beetje verstoord beeld, maar bij de 2e zekering en meting zag ik het bijgevoegde scope beeld. Veel te hoog amperage en dus sluiting van een injector.

Door de warmte ontwikkeling in de injectoren maakte een injector sluiting, koelde hij af, dan ging het weer. De zekering bleef wel heel, maar de ecu gooide hem dan toch uit. Nieuwe injectoren is het advies.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *