Range Rover 2005 storing transmissie storing

Posted by

Range Rover uit 2005 met de klacht dat de transmissie steeds in storing ging.
Na het uitlezen van de auto kwam ik er achter dat de storing niet veroorzaakt werd door de transmissie, maar door de tussenbak.
Deze uitgelezen en daar stonden de volgende codes in;
5221 sensor sluiting naar accu + en de code 5223; ruis op het actuator signaal. Dat gaf in ieder geval een richting.
Tijd voor wat huiswerk dus en eerst maar is wat info opgezocht en een schema.
De tussenbak heeft als functie om te schakelen van overbrenging/ratio, van hoog naar laag en visa versa. Om te weten in welke ratio hij zich bevindt, heeft hij een sensor nodig natuurlijk.
Dit doet hij aan de hand van een potentiemeter (zie foto, nummer 17).
Het plan was om de potentiemeter te scopen tijdens het rijden om zo te zien wat er gebeurde als de storing optrad.
Op naar de tussenbak dus. Op de tussenbak zit een grote ronde stekker, deze bevat 10 pinnen. Het schema gaf niet echt duidelijk aan wat, welk draad was, maar bij de stekker werd dat snel duidelijk. 4 dikke draden voor het aansturen van de motor en 3 voor de potentiemeter. Geel is het signaal, zwart de 5volt en bruin de massa.
Alles aangesloten, codes gewis en rijden maar! Na 200 meter was het zover. Op de scope was duidelijk te zien dat het signaal verstoord werd (blauwe trace), terwijl de voeding (rode trace) goed bleef (beide gemeten over de sensor massa).
Het vervelende is dat deze potentiemeter niet los verkocht wordt, maar alleen met de gehele unit!!! #duurrrrrrrrr
In overleg met de klant opzoek naar een alternatief (2ehands motor, potentiemeter eruit halen, of aftermarket (#nogsteedsduur).

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *