Range rover 2007 met lekstroom

Posted by

 

De klacht was dat de accu om de paar dagen helemaal leeg was. Er was al naar gekeken, maar niks was gevonden. Uiteraard gaan accu’s niet zomaar leeg. Dus eerst de lekstroom in rust gemeten met een ampere tang. De lekstroom bedroeg 0.6 A. Duidelijk genoeg om de accu leeg te trekken.

Eerst even uitgelezen, daar stonden veel communicatie fouten in, maar dit zie ik wel vaker, zeker als de auto al wat ouder is en nooit is leeggegooid. Dus eerst maar eens de codes gewist. Kreeg alleen een code (B1C42-23) terug dat de achterklepschakelaar niet werkte, dit was ook zo, klep ging niet open. Dit leek me niet gerelateerd en dus aan de slag.

Bij Range Rovers is er altijd wel een wat hogere rust stroom, dit omdat de luchtverings module wakker blijft om de 4 hoeken te monitoren. Dit doet hij eerst, dan gaat hij slapen, wordt 2 uur later wakker en checkt alles weer en zo door. Dus eerst de zekering van deze module verwijderd, om schommelende amperages te vermijden.

De rust stroom daalde naar 0.4 A. Uiteraard nog teveel.

Persoonlijk trek ik nooit de zekeringen eruit om te kijken of het amperage zakt, bij terugsteken kan een module wakker worden en kan ik dus weer wachten tot deze gaat slapen. Ik meet bijna altijd voltage over de zekering. Doordat er stroom loopt over een zekering, is er spanningsval. Dit is meetbaar, vaak gaat het om 1-5 mv verschil.

Omdat er al een keer naar gekeken was, had ik niet verwacht iets te vinden over de zekeringen en inderdaad niks wat zoveel stroom trok.

Daarna de can-bus op de diagnose stekker gescoped, om te kijken of er iets wakker bleef. Deze ging niet uit nadat de auto was afgesloten en op slot was! Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar was een goed aanknopingspunt.
Doordat de bus niet uit ging, dacht ik dat ik hem misschien ook wel kon uitlezen. En dit kon! Ik kreeg contact met; CJB (zekeringkast en tegelijkertijd ook de gateway), standkachel en radiomodule.

Daar de codes uitgehaald en veel communicatie codes en de achterklep schakelaar code stond erin…… Dan toch maar naar die achterklep. Daar de schakelaar uit gewipt en deze zat helemaal vast in de ‘open’ positie. Schakelaar losgehaald en het amperage zakte naar 0.04A!
Blijkbaar houdt het signaal van de schakelaar de CJB/gateway wakker en kan je via hem andere modules online krijgen als je hem uitleest.

Waarom je dit niet meet op de zekeringen? Omdat de CJB (central junction box oftewel zekeringkast) alleen gezekerd is met een 400 A zekering en de schakelaar een input is en dus daar loopt geen amperage.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *